FNs Verdensmål styrker din kerneforretning

Bæredygtig forretningsudvikling med FNs Verdensmål er vejen til en styrket forretning, øget indtjening og et stærkere brand for fynske SMV’er.

Af Annemette Undén

BÆREDYGTIG FORRETNINGSUDVIKLING: Som ejerleder kan man næsten blive forpustet, når man skal forholde sig til ord som ’bæredygtighed’, ’Cirkulær Økonomi’ og ’FNs Verdensmål’.

En typisk reaktion er, at ordene lyder komplekse og abstrakte, og det kan være vanskeligt at se, hvordan de kan overføres til hverdagen i en almindelig fynsk virksomhed. En anden reaktion er at ordene åbner for så mange vinkler, at det virker uoverskueligt blot at skulle finde hoved og hale i, hvor man skal begynde.

Men det behøver hverken være abstrakt eller uoverskueligt at arbejde med bæredygtig forretningsudvikling. Kunsten er at tage udgangspunkt i det, I allerede gør og så udvikle derfra.

Kort sagt, skal du se bæredygtig forretningsudvikling som et værktøj, der skal hjælpe din virksomhed med at tjene flere penge, tiltrække de rigtige medarbejdere og samtidig bidrage til at gøre verden til et lidt bedre sted.

Kæmpe uudnyttet potentiale for vækst

Mange tror at bæredygtighed kun er noget for de nye start ups, der på det nærmest er født til at arbejde bæredygtigt – men det er slet ikke tilfældet. Alle fynske virksomheder kan få andel i de vækst- og eksportmuligheder, der er opstået, efter at stats- og regeringsledere fra hele verden i 2015 formulerede de 17 verdensmål, som skal sikre en mere bæredygtig udvikling for verdenssamfundet frem mod 2030.

En af de fynske virksomheder, der arbejder aktivt med Verdensmålene, er den 105 år gamle emballagevirksomhed PlusPack, som designer deres emballager, så de hjælper både detailkæderne og de private forbrugere med at minimere madspild.

Der er dog fortsat et kæmpe uudnyttet potentiale for et hav af andre virksomheder for at zappe ind på den megatrend, som verdensmålene repræsenterer. Og lykkeligvis er der rådgivning af hente, som gør din proces overskuelig.

Verdensmål 12 hitter

Når jeg tager ud i en fynsk virksomhed for at hjælpe dem i gang med at skabe bæredygtig forretningsudvikling, tager vi altid afsæt i, hvordan forretningen ser ud her og nu. På den baggrund finder vi ud af, hvor det giver mening at sætte ind.

Mange virksomheder tror fejlagtigt, at det gælder om at arbejde med så mange verdensmål som muligt. Men det er ikke tilfældet. Faktisk gælder det om at arbejde med så få som muligt, så den bæredygtige forretningsudvikling bliver konkret.

Rigtig mange af de virksomheder, vi arbejder med i Erhvervshus Fyn, er særligt optaget af verdensmål 12, som handler om mere ansvarligt forbrug og produktion. Altså fremme af en mindre miljøbelastende måde at producere på, og som for eksempel. fokuser på at skabe mindre affald, både hos virksomheden og hos kunderne.

Når en mellemstor fynske virksomhed for eksempel går i gang med at arbejde med verdensmål 12, bliver fokus hurtigt rettet mod, hvordan virksomheden får mere ud af mindre. Et eksempel kunne være, når TASSO A/S – et 150 år gammelt jernstøberi i Odense – vælger kun at have én leverandør af transport. Det giver dem en langt bedre optimering af deres transport, og da 90 % af produktionen går til eksport, så giver det en betydelig CO2 besparelse hver år samtidig med, at det faktisk er blevet billigere.

Den udvidede værdikæde

Dét spørgsmål, du skal starte med at stille dig selv, er, hvad det egentligt er for et problem, I løser for jeres kunder. Og hvad det vil betyde for din forretning at gøre denne løsning mere bæredygtig?

Dernæst skal du spørge dig selv, hvad det vil betyde for dine kunder og deres kunder, at din virksomhed arbejder mere bærdygtigt. Det er nemlig meget ofte her – i det der kaldes den udvidede værdikædebetragtning – at den store gevinst ligger.

Fortæl den gode historie

Virksomheder, der arbejder med bæredygtig forretningsudvikling, bliver ofte ambitiøse, fordi de indser, at selv små tiltag skaber stor værdi for dem selv og deres kunder. Men det er ikke altid, at virksomhederne husker at få fortalt den gode historie.

Det er en skam, for der ligger en stærk brandingværdi i at fortælle omverdenen om de intentioner, der ligger bag jeres nye bæredygtige forretningsudvikling. Om det er genanvendelse af emballage, mere miljørigtige materialer eller energireduktion i produktionen, så skal du ikke underkende betydningen af at fortælle til andre, hvorfor I synes, det er vigtigt, og hvad det betyder for jeres virksomhed.

Potentiale i milliardklassen

Der er ingen grund til at vente på at komme i gang med at arbejde med bæredygtig forretningsudvikling. Udenrigsministeriet har i en nylig rapport anslået, at der for danske virksomheder, er et samlet forretningspotentiale på op mod 400 milliarder kroner frem til 2030 ved brug af Verdensmålene.

Selvom verdensmålene måske lyder ’langt væk’, så har du sparringen og vejledningen helt tæt på. Vil du blive klogere på, hvordan du kommer i gang med at skabe bæredygtig forretningsudvikling i din virksomhed, så book et møde med os.

Sidst opdateret: 23.05.2019