Kom i gang med Marketing Automation

Af Bjarne Sørensen

Med et grundigt forarbejde, har du alle muligheder for at få succes med automatiseret markedsføring direkte til dine kunder – og hvor du får styrket kontakten med dem.

Har du en ambition om at udnytte de digitale muligheder for markedsføring, men ved du ikke, hvordan I skal gribe det an, kan svaret være lige her: Marketing Automation.

Som navnet siger er der tale om en automatisering af jeres marketingopgaver. Formålet er, at du med en digital platform begynder at kommunikere automatisk og direkte med dine potentielle kunder.

Med opsætning af automatiske marketingaktiviteter har du mulighed for at komme endnu tættere på dine potentielle kunder med de rigtige budskaber på de rette tidspunkter.

De åbenlyse gevinster

Samlet set opnår du mange fordele ved marketing automation. Du

  • effektiviserer din markedsføring
  • rammer kunderne bedre i deres købsproces
  • taler relevant til dine kunder
  • opnår præcise flows
  • skaber mere kvalificerede leads
  • holder fast i dine kunder – også efter køb

Du skaber en kunderejse

Marketing automation består af en software, som du bruger til at styre dine marketing-aktiviteter.

Det handler om at få skabt et marketingflow, hvor du rammer din kunde med relevant viden lige nøjagtig dér, hvor din kunde er i sin beslutningsproces. Det nytter ikke, at du banker på med et tilbud om at købe, hvis din kunde endnu ikke er klar over, at han eller hun rent faktisk har et behov for dit produkt. I første omgang har din kunde måske et problem eller en udfordring, som du sætter ord på – og først senere præsenterer du produktet, som er løsningen.

På den måde skal du have din kunde med på en rejse, hvor vedkommende til en start er en ’fremmed’, men ender med at blive en kunde og i den bedste verden en god ambassadør for din virksomhed og dine produkter.

marketingautomation_artikel_illustration

Du bliver inbound

Når du vælger at gå i gang med marketing automation, så begiver du dig i kast med det, som går under betegnelsen inbound marketing. Hvor traditionel markedsføring er kendt som outbound markedsføring – dvs. hvor virksomheden skubber sine budskaber ud til målgruppen gennem reklamer, telemarketing, annoncer osv. – så handler inbound marketing om, at du tiltrækker dine kunder. Tiltrækningen sker ved, at de præsenteres for relevant indhold.

Og den tiltrækning er netop ikke gjort med et enkelt skud i bøssen med et godt salgsbudskab. Undersøgelser viser, at 60-70% af en købsbeslutning, bliver foretaget online, inden en kunde henvender sig til udbyderen og er klar til at købe. Vi søger i stigende grad viden og information, inden vi foretager en handel. Netop derfor er marketing automation så effektiv en måde at få dine kunder med på en rejse hos dig.

Kend din kunde

Skal du ramme din kunde med relevant viden på sin rejse, så skal du kende din kunde og dennes beslutningsproces. Og dine budskaber skal være målrettet ham eller hende. Du skal dybest set fjerne blikket fra dig selv og i stedet for at tænke ”hvad vil jeg gerne fortælle?”, så skal du spørge ”hvad vil min kunde gerne vide?”

Du skal her formå at tale i et nærværende sprog, som rammer din kunde. Det gør du bedst, hvis du får sat kød og blod på dine kundegrupper Du skal opstille en ’persona’ – som er kerneprofiler af dine vigtigste kundegrupper. Her beskriver du de typiske kendetegn ved kundegruppe - lige fra alder, demografi til købsproces. Jo mere præcist, du kan tegne et billede af din personaer, jo bedre vil du også formå at tale med relevans til dine potentielle kunder.

Måske lyder det abstrakt, men det er ikke anderledes end, hvad I normalt har foretaget jer i salgs- og marketingafdelingen: Når du kan sætte dig i din kundes sted og lytte til dennes behov og udfordringer, så øger du chancen for salg.

Så begynder flowet

Når alt dette er på plads, er du klar til at gå i gang med at bygge automatiserede flows til dem, som du skal have med på din rejse. Du kan arbejde med forskellige informationsflows, hvor du rammer kunderne afhængigt af, hvor de befinder sig på kunderejsen.

Det vil fx i starten af kunderejsen være oplagt, at du på forskellige platforme fx dit website eller sociale medier skaber opmærksomhed og interesse for dit indhold og derigennem driver modtageren til at afgive tilladelse til, at du må fortsætte kontakten via e-mail.

I et efterfølgende flow byder du din nye potentielle kunde velkommen, og gennem dennes respons på dine informationer – hvad han eller hun klikker på – finder du ud af, hvor denne befinder sig i sin beslutningsproces. Alt efter, hvordan kunden interagerer med dit indhold i det automatiserede flow eller på dit website, har du mulighed for at skabe nye automatiserede flows, der driver kunden videre i sin beslutningsproces. På et tidspunkt skal kunden gennem sin rejse hos dig gerne være så langt, at det resulterer i et salg. De automatiske flows stopper dog ikke her. Du kan nemlig med fordel også lave flows efter kunden har købt hos dig, så du målrettet arbejder på at denne bliver hos dig og køber igen og igen.

God marketing automation resulterer i

  • flere leads – data på dine kunder, som du skal bruge til den fortsatte kontakt
  • øgede kundehenvendelser
  • mere direkte salg
  • kontinuerlig kontakt med dine kunder – også efter første salg

Forskellige løsninger

Der er mange forskellige løsninger på markedet til marketing automation – og der er prismæssigt også løsninger til små og mellemstore virksomheder. Den store omkostning ved marketing automation er den tid, som du skal bruge på den grundige forberedelse. Til gengæld er det også den tid, som gør, at du rammer dine kunder med relevant viden, og du får skabt flows, som knytter dem endnu tættere til dig og din virksomhed.

Se også ...

vhs_hvidestreg_midterbox

Digital Omstilling – Strategi for Digitalisering – få en digital ekspert på holdet og medfinansiering til udvikling af jeres digitale strategi

vhs_hvidestreg_midterbox

Sidst opdateret: 11.03.2019