Hvordan tager du imod en ny sælger
- måske den første i virksomheden?

Af Bjarne Sørensen

Hvis en virksomhed vil vokse eller bare forsvare sin markedsandel, er salgs­funktionen en meget vigtig brik.

Det er vores erfaring, at mange små og mellemstore virksomheder oplever skuffelser, når de ansætter en sælger. I flere tilfælde kan det blive en dyr fornøjelse, hvor sælgeren slet ikke kommer til at bidrage til øgede salg.

Andre virksomheder løber slet ikke den risiko. De opgiver helt at ansætte en sælger for at undgå besværet. Det har imidlertid den ærgerlige konsekvens, at virksomheder ikke opnår den maksimale omsætning.

Klæd din sælger på

Hvis virksomheden til gengæld er omhyggelig i ansættelsesprocessen, har den fået taget det første væsentlige skridt.

Næste step er at få introduceret den nye sælger grundigt til arbejdet i virksomheden. Det er lige så vigtigt med sælgeren som en hvilken som helst anden medarbejder. Også selv om sælgeren umiddelbart er meget selvkørende. Man sætter jo heller ikke en medarbejder til at arbejde med en kostbar maskine i produktionen eller med dyre råvarer, uden at man har sikret sig, at han har fået den rigtige introduktion. De potentielle kunder og potentielle ordrer er mindst lige så vigtige.

Der er masser af gode råd at hente, når I skal ansætte en sælger, og sikre, at det bliver en god forretning.

KplusK har en god tjekliste for introduktion af sælgere. Se den her

Se også ...

vhs_hvidestreg_midterbox

Salg og markedsføring - med vores sparring får du lagt strategien for salg, markedsføring og kundehåndtering

vhs_hvidestreg_midterbox

Vores kunder - mød nogle af regionens virksomheder, som vi har hjulpet skridtet videre mod en højere vækst

Sidst opdateret: 11.03.2019