Virksomheder glemmer, hvor vigtig deres website er

Af Bjarne Sørensen

Alt for mange virksomheder får ikke tilstrækkeligt ud af deres website, der mest af alt har karakter af en passiv online-annonce.

Selv om websites har eksisteret lige siden Internettets fremmarch i starten af 1990erne, så er det et faktum, at mange virksomheder den dag i dag får alt for lidt ud af deres website.

I mange tilfælde er websitet en passiv platform, som lever et stille og ensomt liv i cyberspace.

Når man får lavet et flot site, glemmer man ganske enkelt at stille sig selv spørgsmålet: Hvad vil vi opnå med vores website? Et website kan nemlig bruges aktivt og udrette meget mere, end de fleste får det til.

Kender du typen?

Som virksomhed er det værd at overveje, hvad ens website skal kunne. Der er overordnet tre typer af sites.

Det simple visitkort: Her får kunden kontaktdata svarende til en onlineudgave af en annonce i telefonbogen. Kunder finder websitet, hvis de søger direkte på dens navn, eller den kan med held dukke op i søgninger.

Website som interaktion: Sitet formår at tiltrække flest mulige relevante kunder – dvs. kundesegmenter – som virksomhedens ydelser henvender sig til. Virksomheden bruger websitet som et sted at interagere med kunderne, bl.a. ved at dele ud af info og viden, som kunderne kan hente ned.

Website med integreret webshop: Målet er her at maksimere salget til dine kunder.

Hvis websitet skal være en motor for markedsføring og salg, så siger det sig selv, at det er nødvendigt, at det er andet end det passive visitkort.

Hvad skal de besøgende?

At få meget trafik ind på dit website er ikke nødvendigvis ensbetydende med en salgssucces. For hvad betyder det, at 10.000 klikker ind på dit website, hvis ikke det er besøgende, som er i din virksomheds målgruppe?

Et langt bedre mål end at skabe meget trafik er derfor at skabe den rette trafik, og fx opstille et mål for, hvor mange af dem, som er inde på websitet, som tager kontakt til dig.

Det sidste – at de kontakter dig – skaber du de bedste forudsætninger for ved indholdsmæssigt at have websitet, hvor indholdet er tilpasset din kundes udgangspunkt. Vedkommende er efter al sandsynlighed ikke i købsfasen ved første søgning, men leder efter viden eller svar på et problem. Leverer du svar ledsaget af tydelige ’call-to-actions’ – det du vil have dine kunder skal gøre - øger du dine chancer for online kontakt, eller at din kunde er i røret.

Klar til inbound

Med et aktivt website som omdrejningspunkt har du de bedste forudsætninger for at opnå gode resultater med det, som går under betegnelsen inbound marketing, som er en nyere måde at tænke onlinemarkedsføring på.

Hvor outbound markedsføring handler om at skubbe dine budskaber ud til målgruppen gennem reklamer, telemarketing, annoncer osv., så handler inbound marketing om, at du tiltrækker dine kunder. Tiltrækningen sker ved, at du præsenterer relevant indhold, som trækker kunderne til.

Inbound marketing rummer et værdifuldt tankesæt i forhold til at tiltrække kunder og tage dem med på kunderejsen på dit website. Grafisk ser rejsen sådan her ud:

marketingautomation_artikel_illustration

Den gode kunderejse på dit site

I det hele taget er det vigtigt, at du hele tiden har øje for din kundes rejse – også når denne er på dit website. Du skal her være opmærksom på navigationsstrukturen, og at den måde, som dine kunder navigerer rundt på understøtter kunderejsen. Derudover er det vigtigt, at du er opmærksom på, at du tilbyder indhold, der er relevant i forhold til det punkt, kunden er på i kunderejsen på et givet tidspunkt.

Når websitet er på plads, skal du samtidig finde ud af, hvordan du med øvrige tiltag omkring websitet får skabt trafik derind. Du kan fx tiltrækkekunder gennem sociale medier, annoncering og søgemaskineoptimering.

Og når først kunderne er kommet gennem dit website, så skal dine sælgere eller din webshopunderstøtte dit website’s arbejde. Det sker bl.a. gennem dit CRM-system, e-mail marketing og telefon.

Se også ...

vhs_hvidestreg_midterbox

Digital Omstilling – Strategi for Digitalisering – få en digital ekspert på holdet og medfinansiering til udvikling af jeres digitale strategi

Sidst opdateret: 11.03.2019