Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Artikel

5 gode råd til at kickstarte din virksomhed med crowdfunding

Når du forsøger at skabe en sund forretning, kan opstarten være noget af det sværeste. Du skal på en eller anden måde overbevise dine potentielle kunder om, at de har behov for dit nye produkt, og du er nødt til at investere penge i at producere produkter uden at vide, om investeringen tjener sig selv ind igen.

Indhold er hentet

Det kan også være, at du har svært ved at få lån af din bank til overhovedet at starte din virksomhed, fordi banken ikke tør løbe risikoen.

Crowdfunding kan være en mulig løsning på begge problemstillinger, men hvordan griber man crowdfunding an på den rette måde?

Vores forretningsudvikler med speciale i kapital og finansiering, Torben Buch giver dig her 5 gode råd til, hvordan du kommer i gang med crowdfunding:  
 

1

Beslut hvilken type crowdfunding du vil bruge

Indhold er hentet

Der findes flere forskellige typer crowdfunding, du kan kaste dig over. Start med at undersøge, om det er reward-baseret crowdfunding, crowdlending, donations-crowdfunding eller egenkapital-crowdfunding, der passer bedst til dig og dit projekt.

2

Vælg den rigtige crowdfundingplatform til dit projekt

Indhold er hentet

Der findes faktisk en del forskellige danske crowdfunding-platforme, og dit valg af platform kan være ret afgørende
for, hvordan det kommer til at gå med dit projekt. Næste skridt er derfor at vælge den rigtige kanal.

3

Vær omhyggelig med din projektbeskrivelse

Indhold er hentet

Nu er det tid til at sælge hele dit projekt og din idé i en projektbeskrivelse. Det er her, du skal forklare dine potentielle backers, hvem du er, hvad du brænder for, hvorfor de skal bakke op om dit projekt - og hvad de får ud af det. Lav storytelling og brug gerne billeder og video.

4

Markedsfør dit projekt før, under og efter

Indhold er hentet

Nu skal du i gang med at markedsføre dit projekt. Læg en udførlig kommunikationsplan forud for lanceringen af dit crowdfunding-projekt. Planlæg, hvordan og hvor du vil kommunikere om din crowdfunding både før, under og efter, at crowdfunding-kampagnen er aktiv. Og husk! Glem ikke markedsføringen undervejs i crowdfunding-projektet – folk skal hele tiden mindes om, at det eksisterer.

5

Brug dine backers som ambassadører

Indhold er hentet

Når crowdfunding-projektet slutter, så glem ikke dine backers. Involver dem og informer dem om dine næste skridt. De har købt ind på din fortælling og er meget værdifulde ambassadører at have tæt på. Brug dem til undersøgelser, opdater dem løbende på din virksomheds udvikling, lad dem komme først i køen til nye produkter etc.

Indhold er hentet