Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Artikel

Få dit salg over grænsen - online

Der ligger et stort potentiale i at finde nye kunder uden for landets grænser. Webshops og online markedspladser gør adgangen lettere – men konkurrencen er også hårdere. Læs her, hvad du især skal være opmærksom på.

Indhold er hentet

Selvom stadig flere små og mellemstore danske virksomheder i dag sælger eller planlægger at sælge til udlandet via fx egen webshop, så har Danmark et betydeligt underskud på den såkaldte ”e-handelsbalance”. Danske kunder handler nemlig mere online i udenlandske webshops og på internationale markedsplatforme end udenlandske kunder gør tilsvarende i danske webshops. 

Der er derfor et stort uudnyttet potentiale for e-eksport .  

Ofte nævnes mangel på kvalificeret arbejdskraft til at opsøge og aktivt bearbejde nye markeder som en af de faktorer, der udgør en barriere for traditionel eksport. Samtidig spiller økonomi en betydelig rolle, da eksport indebærer nye investeringer. 

Som for traditionel eksport gør mange af de samme udfordringer og forberedende opgaver sig også gældende ved en eksportstrategi, der baserer sig på online salg.

International e-handel forudsætter også ofte en øget investering i digital omstilling i virksomheden. Det indebærer for eksempel, at virksomheden ofte tager ny teknologi til sig, herunder investeringer i ny hardware og software samt design af en ny, brugervenlig kundeadgang til virksomheden samt udviklingen af understøttende, digitale services for en værdiskabende og mere udbredt kundeselvbetjening. 

Mulighederne ved e-eksport 

Imidlertid kræver e-eksport færre salgsmedarbejdere i marken og giver gennem de rette online afsætningskanaler på kortere tid en bredere eksponering og øget kendskab samt adgang til et betydeligt større internationalt kundepotentiale. Og sammenholdt med traditionelt eksportsalg – alt andet lige - også til lavere omkostninger. 

For kunderne vil langt hen ad vejen forvente at kunne betjene sig selv i forbindelse med ordreafgivelsen. Og det uanset, om der er tale om privat- eller erhvervskunder, hvorfor vilkårene for, hvordan man som virksomhed sælger online BtC eller BtB, flyder stadigt mere sammen.

I forhold til salg til kunder på fjernmarkeder med større tidsforskelle vil dette være en yderligere potentiel gevinst med en online tilgængelighed  24/7. Disse muligheder udelukker dog ikke en løbende personlig eller digital kundedialog og en prioriteret, god kundeservice. 

Samtidig bliver verden stadig mere digitaliseret med et stort fokus på bæredygtighed, hvilket også er med til at eksport via e-handel vinder mere og mere frem. 

Strategiske overvejelser omkring valg af digitale afsætningskanaler 

Der er fordele og ulemper ved alt, også i relation til valg af forskellige internationale online afsætningskanaler. Der kan naturligvis være større forskelle fra marked til marked, om hvilke primære afsætningskanaler, der vil være mest relevante, dette i henseende til kulturelle forskelle, indkøbsadfærden, udbredelsen af onlinehandel og ikke mindst det produkt eller løsning man ønsker at sælge online.

Det er ikke nødvendigvis et enten eller - flere kanaler kan sagtens bringes i anvendelse parallelt. Men du skal tage stilling til, hvad der tjener netop din virksomhed bedst i forhold til nedenstående: 

Egen webshop

Indhold er hentet

Har din virksomhed egen webshop, der i udgangspunktet kun betjener hjemmemarkedet, så er du allerede godt på vej. Du har kontrol over indholdet i webshoppen, du har den direkte kundekontakt og ejer kundedata. Men du skal selv investere i sprogversioneringer og i at din webshop får tilstrækkelig international rækkevidde. 

Lokale webshops

Indhold er hentet

Har din virksomhed valgt en partnerstrategi på det valgte eksportmarked, kan lokalt onlinesalg via partnerens webshop finde sted. Partneren er lokalt kendt og har som udgangspunktet en højere kendskabsgrad og tillid. Content til partnerens webshop vil ofte blive aftalt leveret af virksomheden ud fra et ønske om international genkendelighed og positionering. Du kan dog risikere, at konkurrerende produkter også eksponeres i webshoppen. Partneren har den direkte kundekontakt og ejer derfor kundedata (en partneraftale vil dog ofte inkludere, at den lokale partner løbende informerer virksomheden om udviklingen i markedet).    

Online markedspladser - fx Amazon, Alibaba Group m.fl.

Indhold er hentet

Der findes i dag adskillige online markedspladser, så du må afklare, hvilke der reelt er relevante ifht. salget af dine produkter. Online markedspladser store styrke er, at de generelt allerede fra dag ét tilbyder adgang til en betydelig større potentiel kundegruppe (internationalt), sammenlignet med egen eller partners webshops rækkevidde. Markedspladser nyder en høj forbrugertillid og har gode placeringer på søgemaskiner som google. Det er en relativt let måde for din virksomhed at komme i gang med e-eksport.

Du kan vælge at starte med et lavt volumen og en begrænset produktportefølje for at teste, om der er international efterspørgsel på produkterne. Mange markedspladser tilbyder lagerservices. Men markedspladsen har typisk kundeejerskabet og der er også en betydelig hårdere konkurrence som følge af flere udbydere og pristransparens.      

Sociale Medier - fx LinkedIn

Indhold er hentet

LinkedIn er verdens største faglige erhvervsnetværk på internettet, men måske ikke ligefrem i kategorien international afsætningskanal. Dog kan dine salgsmedarbejdere aktivt benytte platformen til at opbygge og styrke professionelle relationer internationalt mhp. på profilerende og salgsforberedende indsatser (suppleret af virksomhedens egen understøttende profilerende indsatser på platformen). Via aktiv deltagelse i udvalgte faglige LinkedIn-grupper får den enkelte medarbejder målrettet adgang til et fagligt, fokuseret netværk, hvor denne kan bidrage med relevant, faglig viden og indsigt, der kan virke opmærksomhedsskabende på vegne af virksomheden. 

E-eksport via online markedspladser

Indhold er hentet