Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Case

Resolut tilgang til leverandører skal sikre Resolux Group en bæredygtig forretning

Hvad må det egentlig koste at reducere sit klimaaftryk? Det retoriske spørgsmål blev flere gange kastet op i luften af deltagerne på den anden af i alt tre workshops, hvor Erhvervshus Fyn har zoomet ind på bæredygtige værdikæder og ansvarlig leverandørstyring. For der er ingen tvivl om, at pengene taler højt i de virksomheder, som var bænket for at suge ny viden og konkrete værktøjer til sig. En af dem var den Nyborgbaserede globale leverandør til vindmølleindustrien Resolux Group.

Lars Bergholdt, forretningschef, Erhvervshus Fyn og Helle Buus Nørhave, Head of Global Sourcing & Procurement​, Resolux Group

Indhold er hentet

Resolux Group, der med fuld fart har manifesteret sig som vindmølleverdenens Ikea, har netop taget hul på arbejdet med at afdække, hvordan deres leverandører arbejder med bæredygtighed. Det er led i den ESG-afrapportering, som lovgivning men i stigende grad også kunder afkræver dem.  

I den forbindelse deltog de for nyligt i en workshop, hvor Erhvervshus Fyn søger at ruste såvel store som mindre virksomheder til en virkelighed, hvor man er nødt til at være langt mere bevidste og systematiske i tilgangen til at samle viden om de klimamæssige og sociale aftryk. Ikke blot dem virksomheden selv sætter, men også dem deres leverandører efterlader.  

Vi kan ikke bare tage det her i babysteps, lyder det fra Helle Buus Nørhave, der er Head of Global Sourcing & Procurement​ hos Resolux Group.  Vores store kunder er kompromisløse i deres krav. Når de sender os et batteri af spørgsmål, kan vi ikke bare vende tilbage med svar på en delmængde af det.  

Licence to operate  

Helle Buus Nørhave kan godt lide tanken om at gå i dialog med kunderne omkring de parametre, de spørger ind til og baggrunden for dem. Det var nemlig en af Erhvervshus Fyns vigtigste anbefalinger på workshoppen. Men den erfarne indkøbschef har også oplevet, at det ikke altid er en mulighed.  

Da vores amerikanske afdeling forsøgte sig med det hos en større kunde, fik de blot besked om, at næste ordre ville blive annulleret, hvis de ikke besvarede det tilsendte, fortæller Sustainability Manager Bella Mortensen.  Så vi er nødt til at være med fremme på den her dagsorden. Og det vil vi også gerne.

Resolux Group er allerede godt i gang, når det gælder arbejdet med ESG og har også oplevet, at det afføder en vis effekt rent markedsføringsmæssigt.  

Der bliver da lagt mærke til de initiativer, vi gør med bæredygtigheden for øje. Men det er fortsat prisen, vi bliver målt hårdest på i vores branche, siger Helle Buus Nørhave.  

Sustainability Manager Bella Mortensen fortæller, at det seneste års tid er blevet brugt på at få styr på hele den globale butik således, at man centralt fra er i stand til at besvare de spørgsmål, der kommer fra kunderne korrekt, så der ikke kun svares på baggrund af forholdene i hovedkvarteret i det fynske:

Vi skal jo tage højde for, hvordan arbejdet med både E, S og G gribes an også i vores afdelinger i USA, på en fabrik i Indien og hos Sourcing i Kina, siger Helle Buus Nørhave.

Man kan ikke aflæse risiko på den direkte bundlinje, og derfor var workshopdeltagerne meget enige om, at det kan være svært at gøre det synligt, hvilken økonomisk værdi arbejdet med leverandørkæden rent faktisk har.

En værktøjskasse, der bl.a. indeholdt en skabelon til leverandørkortlægning og et klassifikationssystem, som er designet til styring af leverandører upstreams i virksomhedens forsyningskæde, var dog noget af det, virksomhederne tog virkelig godt imod.

Emballageproducenten Plus Pack, som er kendt for at være langt fremme på den grønne agenda, og har godt styr på de strategiske rammer for det bæredygtige arbejde var f.eks. meget begejstret:

Det er fantastisk med værktøjerne, vi har fået i dag. Dem bliver vores indkøbsafdeling rigtigt glade for. For det er nemlig lige netop det, vi mangler. At vi får trukket tingene ned på et helt konkret implementeringsniveau, lød det fra Ksenija Garbacenka, som er Group Sustainability and Quality Manager i virksomheden.

Bella Mortensen og Helle Buus Nørhave drager også hjem til Nyborg med nye perspektiver på deres arbejde:

Jeg synes, det er spændende at høre, hvordan andre griber det an, og jeg har fået gode ideer til, hvad vi kan prøve at gøre for lettere at få fat i informationerne om vores leverandører. F.eks. havde jeg slet ikke tænkt på det her med, at man kan inddele sine leverandører geografisk og nøjes med at præsentere dem for det, der giver mening i hver deres kulturelle kontekst, siger Bella Mortensen, der fremadrettet også vil begynde at efterspørge CSR-rapporter og finde ud af, om der findes audits fra tredjeparter på nogle af leverandørernes fabrikker.

Lars Bergholdt, der er forretningschef i Erhvervshus Fyn, glæder sig over, at Erhvervshus Fyn med sparringen om bæredygtige værdikæder, kan hjælpe også de lidt større virksomheder videre.  

Det er generelt virksomheder med en lidt anden volumen, end dem vi plejer at arbejde mest med, der har deltaget på vores workshops og benyttet vores tilbud på det her felt. De er typisk nået et skridt videre end deres eget CO2-regnskab og oplever kundeefterspørgslen på ESG-dokumentationen mere hardcore, fortæller han.  

Med et team af erfarne forretningsudviklere i baghånden kan Erhvervshus Fyn tilbyde sparring på en række områder, der er væsentlige, når vi taler om bæredygtige værdikæder. Det gælder f.eks. EU-lovgivningen med det nyligt vedtagne Due Dilligence direktiv, overvejelser om justeringen af supply chain, den særlige tilgang til internationale leverandører/kunder mv.  

Hvis du også knokler med at få styr på ansvarligheden i din leverandørkæde, så er du velkommen til at række ud og få individuel sparring, også selvom du ikke har deltaget på en af de tre workshops. 

Indhold er hentet