Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Case

126 år gammelt hotel fik greb om CO2-regnskabet

Med stærk sparring og rådgivning fik First Hotel Grand i Odense sat et spadestik, der var dybt nok til, at de i dag kan bruge deres CO2-regnskab langt mere offensivt, end hvis de havde holdt sig til det mest nødvendige.

Indhold er hentet

First Hotel Grand i Odense har rigtig mange års erfaring med hoteldrift, men når det kommer til afrapportering af CO2, var de indtil for få måneder siden helt grønne. 

Odenses traditionsbundne og nyromantiske perle af et hotel har længe gerne ville kigge ind i opgaven med at udforme et CO2-regnskab – ikke mindst for at blive klogere på, hvilke knapper der med størst effekt kan skrues på for at gøre noget, der er bedre for planeten. Men det har været vanskeligt at få taget hul på, og med en medarbejderstab på 90 var der ikke udsigt til, at First Hotel Grand rent lovgivningsmæssigt ville blive forpligtet til at kaste sig over klimakuglerammen foreløbigt. 

Da hotellets Green Key-certificering i år blev betinget af en afrapportering i scope 1 og 2 (hotellets egne udledninger og udledning fra forsyninger ind i huset) satte det imidlertid gang i sagerne. 

Vi er et forholdsvist lille hotelforetagende, der har til formål at drive Odenses Grand Hotel. Derfor er vi rigtig gode til at yde service. Det er servicen, der er vores metier og grunden til, at vi står op og går arbejde. Det er naturligvis også der, vi har vores kompetencer. Så da de nye krav fra branchen kom, tænkte vi allerførst; hvordan i alverden gør vi nu det? fortæller Frederik Bo Pedersen, der er marketingskoordinator og ansvarlig for bæredygtighedsarbejdet på First Hotel Grand. 

Grand Hotel gik ligesom mange andre fynske SMV’er så småt i gang med KlimakompassetÅbner link i ny fane som hjælpeværktøj, men det var meget overvældende. Heldigvis valgte hotellet at tage imod sparring fra Destination Fyn i Erhvervshus Fyn, og det betød, at der dukkede en unik mulighed op for at komme med i et rådgivningsforløb iværksat af Partnerskab for Bæredygtig Turisme, som MeetDenmark, Dansk Kyst- og Naturturisme og VisitDenmark står bag sammen med landet fire største destinationsselskaber. 

Der er jo en masse fagtermer, og forkortelser på tre bogstaver, som vi har skulle lære helt fra bunden, fortæller Frederik Bo Pedersen:

I bagklogskabens klare lys, så er det helt tydeligt, at det har betydet noget. Det forløb, vi har deltaget i, har helt klart accelereret vores arbejde og påvirket, hvor vi i dag er med vores CO2-beregninger. Hvis det ikke havde været for den sparring og rådgivning vi har fået, havde vi nok stadig kæmpet med at gribe om de allermest fundamentale elementer i CO2-regnskabet. Via forløbet er vi nået i mål med et færdigt og langt mere fyldestgørende klimaregnskab. Vi er kommet det spadestik dybere, som nu sætter os i stand til at træffe nogle kvalificerede beslutninger om, hvilke knapper vi kan dreje på for at mindske vores CO2- udledninger. 

Det var f.eks. lidt af en øjenåbner for hotellet, at rødt kød udgør næsten 15 pct. af den samlede CO2-udledning.  

Generelt er det blevet meget tydeligt, at det især er i forhold til indkøbene fx til restauranten, rengøring osv. og altså i det såkaldte scope 3, hotellet for alvor kan rykke noget. 

Jeg vil vurdere, at mere end 80 pct. af udledningen kommer fra scope 3, men det er også her det bliver rigtig svært med CO2-regnskabet, for hvornår er en leverandør f.eks. for lille til at have betydning. Hvor går bagatelgrænsen, og hvor meget skal man ofre på en virksomhed, der måske kun leverer en lille bitte ting til os få gange om året, lyder det fra Frederik Bo. 

Heldigvis har Grand Hotels største leverandører været ret klar til at levere de efterspurgte data, og faktisk er de fleste leverandører mere modne i den retning, end Frederik Bo havde forventet. 

Der er kun et par enkelte tilfælde, hvor der skulle lidt mere detektivarbejde til, og der har vi været privilegerede af en fast konsulent fra Niras gennem hele forløbet, som har kunnet hjælpe os, og med en kombination af e-learning og vejledning ved fysiske møder er vi nu der, hvor vi er i mål med første udgave af vores CO2-regnskabet. 

Foreløbigt har hotellet forankret arbejdet internt. Det er dog ikke sikkert, det bliver ved med at være sådan, da Grand Hotel gerne vil endnu videre på deres klimarejse. 

En ting er at lave regnskabet. En anden er at agere på det. Det skal vi til at kigge nærmere på nu. Men det er jo det fede ved det her. Det er et internt værktøj, som har givet os en langt større bevidsthed om, hvad det er for aftryk, driften af vores hotel sætter, og hvor vi kan ændre noget, siger Frederik Bo Pedersen.  

Indhold er hentet