Få adgang til at følge indhold, og få besked, når der er nyt og opdateret indhold, som er relevant for dig.
Indhold er hentet
Case
Digital kanal for bæredygtigt byggemateriale
Fynsk isolerings-virksomhed fik et skub fremad til etablering af webshop og adgang til nye målgrupper.
Indhold er hentet
Breinholm Gruppen ApS i Tommerup sælger isoleringsløsninger – som udførende part og som grossist. Som grossist lever virksomheden af salg af isoleringsmaterialer, isoleringsmaskiner og udstyr til isolering (slanger, dyser m.v.). Primært til entreprenører, boligforeninger og kommuner, men også til private kunder. For at styrke salget til netop de private og øge virksomhedens kompetencer gik Breinholm Gruppen i foråret 2020 i gang med et digitalt udviklingsprojekt.
Andre salgskanaler og nye kundetyper
Forretningsudvikler Kristian Bork fra WE BUILD DENMARK hjalp i samarbejde med Erhvervshus Fyn virksomheden i gang med projektet – han fortæller:
- Vi ville gerne inspirere Breinholm Gruppen til at kigge på andre salgskanaler – gøre dem klar til nye muligheder gennem nye kompetencer. Som forretningsudvikler så jeg det som en måde for virksomheden at arbejde med nye kundesegmenter gennem salg til private brugere, altså det, som man kunne kalde ”den velinfomerede gør-det-selv-type”. Samtidig kunne det også være et middel til at fremtidssikre sig imod byggebranchens følsomhed over for høj- og lavkonjunkturer.
Kristian hjalp Breinholm Gruppen med at ansøge om midler hos puljen SMV:Digital, der netop har til formål at styrke små og mellemstore virksomheders digitale omstilling og online-salg. Erhvervshus Fyn var en tæt og god sparringspartner i hele processen. I maj 2020 fik virksomheden bevilget 100.000 kr. til etablering af en webshop, og arbejdet med udvikling af platformen gik i gang.
Fuldt funktionsdygtig webshop
I dag er webshoppen isoshop.dk fuldt oppe at køre. Forretningsudvikler Katja Petersen fra Breinholm Gruppen var tovholder på projektet.
- Vi har sådan set en fuldt funktionsdygtig webshop i dag. Vi ville gerne promovere nogle af vores produkter til private – f.eks. leje af isoleringsmaskiner og salg af udstyr – så det er de produkter, vi bl.a. har lagt på shoppen. Vi har også koblet vores lagerstyring til shoppen og oprettet et log-in for virksomheder, så de i princippet kan bruge det til bestilling af produkter, siger Katja.
Katja erkender samtidig, at webshoppen endnu ikke er slået helt igennem som salgskanal for Breinholm, men at virksomheden ser et stort vækstpotentiale i shoppen. Når muligheden opstår for at markedsføre webshoppen mere massivt over for brugerne, og når de midlertidige leveringsudfordringer på nogle af produkterne, betinget af corona, aftager, vil det formentlig ændre sig. Og så handler det måske også om en vaneændring i virksomhedens egne arbejdsgange, erkender Katja:
- Når bestillingen af produkter foregår via personlig kontakt, så har vi direkte føling med salget. Vi skal lige vænne os til, at bestillingen kan foregå digitalt med direkte kobling til lagerstyringssystemet.
Samarbejde kræver tilpasning
Udvikling af webshoppen isoshop.dk tog under et år, fra midlerne var bevilget til shoppen gik i luften. Processen blev hjulpet godt på vej af, at Katja allerede havde beskæftiget sig med webshops og arbejdet med en prototype. Samarbejdet med et professionelt bureau gav mulighed for at få den tekniske side helt på plads. At samarbejde med et stort, digitalt bureau er dog ikke nødvendigvis helt problemfrit, bemærker Katja. Det forudsætter, at man tilpasser sig lidt fra begge sider:
- Vi havde nogle ønsker til platformen, som ikke umiddelbart lå inden for standardrammen, og vores økonomi i projektet var relativt låst.
Katja nævner, at en afklaring fra starten af, hvad en standardløsning helt konkret indeholder, kunne have hjulpet hendes virksomhed i processen. Det er derfor også hendes råd til andre, der overvejer at gå i gang med et digitalt udviklingsprojekt. Når det er sagt, så er hun og Breinholm Gruppen meget tilfredse med isoshop.dk, og de ser frem til at få webshoppen helt i omløb, når vareleverancerne er mere sikre, og tiden er moden til det.
For stort et fokus på drift og en ledelsesmæssig flaskehals var nogle af de udfordringer som transportfirmaet SDL Schou-Danielsen Logistik stod overfor efter en årrække med kraftig vækst. Derfor søgte SDL råd hos sparringsafdelingen i Erhvervshus Fyn.
Læs mere om hvordan SDL Schou-Danielsen har fået hjælp af Erhvervshus Fyn
Åben for ansøgninger
Programforløb
EDOcobot
EDOcobot er for dig der vil effektivisere din produktion med kollaborative robotter.Med kollaborative robotter bliver din produktionslinje langt mere effektiv og kan producere med et højere kvalitetsniveau samt mindre spild.
Læs mere om EDOcobot
Case
Ny teknologi skal fyre op under storkøkkenbranchen
Med finansiering fra projektet Digital Omstilling - Innovationssamarbejder har den fynske stege- og kogeudstyrsproducent NORQi udviklet en ny teknologi, der skal revolutionere madlavningen i storkøkkener verden over.
Den historie må jeg læse
Case
Uptekto speeder op for udviklingen gennem samarbejde
Gennem projekterne DigitaliseringsBoost og Digital Omstilling – Innovationssamarbejder har virksomheden Upteko speedet op for nogle processer, som ville have taget meget længere tid, hvis de skulle have gjort det selv.
Hør medstifter og partner i Upteko, Benjamin Mejnertz fortælle om forløbet
Case
Bag facaden: Bent Pedersen Lunde har indsnævret indgangspartiet for hackere
Bent Pedersen Lunde A/S, der laver butiksfacader og indgangspartier i aluminium og glas, er en af de virksomheder, som har grebet fat om roden på problemet med cybersikkerhed.
Læs hele historien
Case
Klar digital kommunikation hos Micro Technic
En stigende efterspørgsel hos Micro Technic A/S efter en komplet IoT-løsning, medførte at virksomheden udviklede IoT platformen Skylark.live. Med smvPRO-programmet har virksomheden fået lagt en klar strategi for virksomhedens kommunikation på de digitale medier.
Læs hvordan Micro Technic fik hjælp gennem smvPRO
Artikel
Djævlen ligger i gentagelsen
Når forretningsudvikler Troels Larsen træder ind hos en virksomhed, så kigger han i første omgang efter gentagelser. For det er her, automatisering har det største potentiale for at optimere og effektivisere driften – til gavn for udvikling og bundlinje i virksomheden.
Læs hele artiklen
Case
Nyt koncept: Betal per enhed du pakker
Virksomheden Egatec udvikler og leverer automationsløsninger inden for pakning og palletering. Nu har de udviklet et helt nyt koncept, der giver deres kunder mulighed for udelukkende at betale per enhed, der håndteres af pakke- og palleteringsanlægget.
Den historie må jeg læse
Case
Teknologi sætter nye standarder for automation
Mobile robotter bliver nu i stand til at aflæse sine omgivelser og tilgå opgaver i produktionen efter behov og med stor fleksibilitet. Det sørger en ny teknologi, der er udviklet af Enabled Robotics, for.
Læs mere om hvordan Enabled Robotics har fået hjælp af Erhvervshus Fyn og Odense Robotics
Case
Fuldautomatisk opsætning til robotter, der samarbejder med CNC-maskiner
Produktionsvirksomheder, der producerer mange små serier, står ofte over for den udfordring, at det kræver ekstra ressourcer at skifte fra en serie til en anden. En ny løsning automatiserer opsætningen fra start til slut – programmerer robotten og gør det muligt for CNC-maskiner at køre 24/7 og skifte mellem serier med blot et tryk på en knap.
Læs hele historien
Case
Ny svejseteknologi fra klyngesamarbejde
Robotsvejsning er udbredt i mange brancher, men de nuværende producenter tilbyder dog meget få måder at optimere processen på. Nu er der en ny løsning på markedet - udviklet gennem innovationsprogrammet “Digital Omstilling - Innovationssamarbejder”. Inrotech, Syddansk Universitet (SDU), Secomea og Happtec har udviklet en ny digital dataindsamlings- og kommunikationsplatform til svejserobotprojekter, der giver slutbrugerne mulighed for at få adgang til datalæsninger fra robotsvejseanlæg - uanset projektet.