SMV:Eksport
Indtag et nyt marked hurtigere og bedre med SMV:Eksport. Få rådgivertilskud og deltag i Go2Market workshops.
Indhold er hentet
Indhold er hentet
Hvad kræver det egentlig at komme ind på det franske marked? Og hvordan opnår man som dansk eksportør varig succes i Frankrig? Det får du fem gode råd til her.
Indhold er hentet
Når man som virksomhed vil begynde at eksportere til et andet land, er det altid en god idé at sætte sig ind i de forretningsmæssige og kulturelle forskelle landene imellem.
Selv på nærmarkeder inden for EU-fællesskabet er der betydelige forskelle i forretningskulturene og ens eksportsucces afhænger i høj grad af ens forberedelse og forståelse for den anden kultur.
Frankrig er Danmarks 8. største eksportmarked og købte sidste år danske varer og tjenester for lidt over 35 mia. kr., men det rummer et endnu større og uudnyttet potentiale. Samtidig er Frankrig et af de markeder, der, sammenlignet med de nordiske og engelsksprogede markeder, kan være svært at komme ind på for danske virksomheder.
Når store begivenheder som Tour de France-starten løber af stablen i Danmark i juli i år, og når det danske herrefodbold landshold hiver en sejr hjem over de regerende franske verdensmestre i Nations League og så i selveste Paris, hviler Frankrigs øjne på os og giver stor opmærksomhed til Danmark og danske virksomheder.
Men det er ikke nok! Hvis man som eksportør vil have varig succes på det franske marked, skal man gøre sig umage, forstå de kulturelle forskelle, skabe tætte personlige relationer og derigennem finde genvejene til ens potentielle franske forretningsnetværk.
Indhold er hentet
Franskmænd er generelt mere formelle end danskere, så vær altid punktlig og tænk også på din påklædning og fremtoning.
Indhold er hentet
Franskmænd lægger stor vægt på at kende deres relationer og skabe tillid inden et samarbejde påbegyndes. Udviklingen af langvarige og mere personlige relationer bliver således udslagsgivende for det fremtidige samarbejde og adgangen til deling af relevant forretningsnetværk.
Indhold er hentet
Sproget er ofte oplevet som en barriere for danske eksportører. Dog taler de yngre generationer af franskmænd ofte engelsk som forretningssprog. Men hvis man som dansk eksportør kan begå sig på et rimeligt forståeligt fransk, så er det en klar fordel. Det er dog også anerkendt at benytte tolkeassistance.
Indhold er hentet
Vis respekt for din forretningsrelation fx ved at fremstille dit visitkort på fransk, dette understreger også din detaljeorientering. Husk at anføre titel og akademisk uddannelse
Indhold er hentet
Ledelsesformen i Frankrig er generelt mere hierarkisk end i Danmark, hvorfor det kan være ganske tidskrævende at finde frem til de rette, beslutningsdygtige kontakter. Derfor kan det for mange eksporterende virksomheder føles svært at vinde fodfæste i Frankrig. Men ting tager tid - så vær forberedt, vedholdende og hav tålmodighed, det lønner sig.