Hjælper leverandørerne
Betina Creutz pointerer, at aktiviteterne i forhold til Budwegs værdikæder indledningsvist har handlet om at opnå en konstruktiv bæredygtighedsdialog med leverandørerne. En af vejene dertil har været at integrere bæredygtighed som et selvstændigt emneområde i den årlige leverandørevaluering. Senest har Budweg for alvor lagt fra land med aktiviteter, der retter sig mod deres leverandører af nyproducerede kalibre.
”Vi har kontaktet vores primære leverandører i Østen, og det har vist sig, at nogle af dem allerede er miljøcertificerede og har omfattende bæredygtighedsindsatser, mens andre reelt set står på bar bund, når vi tager emnet op. De sidste prøver vi at hjælpe godt i gang ved bl.a. at fortælle om, hvad vi selv gør internt i forhold til bl.a. energibesparelser og genbrug af procesvand, så de kan lade sig inspirere af det. På den måde guider vi dem i den retning, de må og skal bevæge sig, hvis de fortsat skal være leverandører til os,” siger hun og understreger, at Budweg i forhold til arbejdsmiljøforhold primært trækker på BBB’s lokalansatte specialister, som har ansvar for at gennemføre uvildige audits af leverandørerne.
Rustne kalibre bliver som nye
Hos Budweg i Odense ankommer der i en nærmest ubrudt strøm paller med beskidte og rustne bremsekalibre i støbejern eller aluminium. Afsenderne er reservedelsgrossister over hele Europa. Budwegs pantsystem betyder, at der er penge at tjene for både autoværksteder og grossister ved at indsamle kalibre, hvilket sikrer virksomhedens forsyningskæder. En bremsekaliber kan genbruges flere gange, før den er så tæret, at den må kasseres. Al metalaffald bliver solgt til omsmeltning og genanvendelse.
Efter minutiøs sortering af de indkomne kalibre bliver den enkelte bremsekaliber skilt ad ved håndkraft, og de genbrugelige dele sendes til rensning. Kaliberhuset kommer i en vaskemaskine og bliver rengjort med en blanding af vand og bittesmå stålkugler. Efterfølgende bliver de huse, som er af støbejern, galvaniseret, og de forskellige mindre dele påsættes. Efter en grundig slutkontrol bliver bremsekalibrene, der nu er så gode som nye, lagt på Budwegs lager. I alt producerer virksomheden hvert år omkring 900.000 bremsekalibre og sparer derved verden for store mængder CO2.
”Budweg havde allerede en grøn profil og satsede på en cirkulær forretningsmodel, længe før bæredygtighed blev et nøgleord for enhver seriøs virksomhed. Parolen hos vores stiftere lød, at det simpelthen er sund fornuft at opføre sig ordentligt, herunder at genbruge i så stort omfang som muligt. Samtidig mente de ikke, at man behøver at tale vidt og bredt om det, man gør. Sidstnævnte laver vi om på nu, hvor det at fortælle omverdenen om det gode, man udretter på bæredygtighedsområdet, er blevet et afgørende konkurrenceparameter,” siger Betina Creutz.