SMV:Eksport
Indtag nye markeder med 50 % i tilskud til en ekspert og få op til 150.000 kr. til en rådgiver – fx til hjælp ifm. markeds- og segmenteringsanalyser, certificeringer eller registreringer.
Indhold er hentet
Indhold er hentet
Softwarevirksomheden CleanManager har en klar strategi: De fokuserer udelukkende på rengøringsbranchen, men til gengæld går de efter at vækste på nye markeder. Og det har vist sig at være fornuftigt - med hjælp fra blandt andre Erhvervshus Fyn er senest det britiske marked indtaget med succes.
Indhold er hentet
Når den odenseanske virksomhed CleanManager, der har udviklet et softwaresystem til rengøringsbranchen, som gør det nemt at have overblik over opgaver, medarbejdere og kvalitetskontrol, vil indtage et nyt marked, så er grundig forberedelse altafgørende for, om det bliver en succes eller ej. Forberedelserne handler om at undersøge det nye marked og vide præcis, hvilke ressourcer og kompetencer der kræves for at indtage det med succes.
Det nytter ikke noget at skyde med spredehagl og håbe på, at man rammer, når man vil ind på et nyt marked. Man har et skud i bøssen, og det skulle gerne ramme plet. Derfor er det afgørende, at man forbereder sig, sætter sig ordentligt ind i det nye marked og sikrer, at man har de rette ressourcer og organisatorisk styrke til at løfte det nye marked, sig Frantz Furrer, som er medstifter, medejer og salgschef i CleanManager.
Så da CleanManager besluttede at gå på det britiske marked i 2022, efter et par succesfulde år på det tyske, rakte de ud til Erhvervshus Fyn for at sikre, at de var ordentligt klædt på. Med sparring fra forretningsudvikler i erhvervshuset, Steen Nymann Andersen, fik virksomheden medfinansieret et kompetenceudviklingsforløb igennem EU-programmet SMV:Eksport, som sikrede UK-teamet de helt rigtige kompetencer.
Vores medarbejdere var i forvejen gode til engelsk, men i forløbet fik de alligevel et løft, der gør, at de i dag fremstår superskarpe i kommunikationen med eksisterende og nye potentielle kunder. De har dels fået finpudset deres engelskkundskaber og lært om fagtermer, ansættelsesforhold og arbejdstider inden for rengøringssektoren i Storbritannien, og dels lært kulturelle høflighedsformer og formalitetsniveauer. På engelsk går man fx sjældent direkte til sagen. Man taler gerne lidt udenom først. Og det er netop den slags, der er værd at få øvet og finpudset, når opgaven er at skabe relationer med nye kunder på det engelske marked, siger Frantz Furrer.
Opgraderingen af medarbejdernes kompetencer har givet pote. Allerede en uge efter CleanManager begyndte at markedsføre sig på det britiske marked, landede de første betalende kunder i systemet. Siden er det gået slag i slag for virksomheden, som udelukkende er en online-virksomhed, hvor alt salg og drift håndteres fra Odense, og markedsandelen i Storbritannien vokser fortsat.
Der er ingen tvivl om, at den hjælp vi har fået fra Steen og erhvervshuset - både da vi gik ind på det tyske og det engelske marked - har været afgørende for vores succes, fordi vi har fået hjælp til at forberede os grundigt, så vi ikke har begået de fejl, som er åbenlyse. På den måde er erhvervshuset en genvej, fordi de hjælper med at markedsfokusere og sikre, at man som virksomhed har dedikerede ressourcer til opgaven. Da vi for flere år siden gik i tanker om at gå på det tyske marked, pegede Steen fx på de kapacitetsudfordringer, vi havde ift. antal medarbejdere. Vi skulle opruste på medarbejdere og kompetencer, ellers ville alle opgaver lande på mit bord, og det ville gøre muligheden for succes markant mindre, slutter Frantz Furrer.
Steen Nymann Andersen har en bred eksporterfaring og har tidligere været internationaliseringsrådgiver hos Udenrigsministeriet. Han kan også hjælpe med at kortlægge din virksomheds muligheder for eksportaktiviteter og sikre, at du har det rette setup, inden du fører eksportplanerne ud i livet.
Støttet af: