Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Nyhed | 5. mar. 2025

Fynske SMV'er løfter digitalt bundniveau men tøver med AI

Der er sket klare men beherskede fremskridt i digitaliseringen blandt små og mellemstore virksomheder på Fyn. Det viser Erhvervshus Fyns friske barometer, som for fjerde gang siden 2018 har taget temperaturen på de digitale forretningsløsningers udbredelse i det fynske. Lidt under halvdelen af SMV'erne tøver dog stadig - især med kunstig intelligens.

Indhold er hentet

Over de seneste to år er det digitale bundniveau løftet, og færre fynske virksomheder står tilbage med en lav grad af digitalisering. Samtidig har stadig flere virksomheder en nedskrevet digital strategi. For seks år siden var det kun en femtedel.

Det er opløftende, at vi ser flere og flere, der i en eller anden grad arbejder strategisk med digitalisering som en del af forretningsudviklingen. Mange af de barrierer, som tidligere fyldte for virksomhederne, er heldigvis ryddet af vejen! Når vi ser på de barrierer, som fortsat består, så er mangel på finansiering og ressourcer en udfordring. Vi ser også, at mange holder sig tilbage, når det gælder den nyeste udvikling. Det betyder bl.a., at SMV'erne kun i begrænset omfang undersøger det potentiale, der kan være ved at bruge AI i deres forretning," siger direktør i Erhvervshus Fyn Niels Erik Haug-Larsen.  

Hele 42 procent af virksomhederne angiver, at de stort set ikke har kendskab til, hvilke muligheder AI har i forhold til deres drift og forretningsudvikling. Og mere end halvdelen indrømmer også, at de ikke aktivt opsøger ny viden på området.

Erhvervshus Fyns forretningsudvikler Carsten Andresen opfordrer derfor de mindre virksomheder til at udnytte de gratis og uvildige tilbud, der kan hjælpe dem med at løfte deres digitale forretningsudvikling især på dette felt.

Digitaliseringsbarometeret bekræfter, at det især er de små virksomheder med under 10 ansatte, der halter bagefter, og netop disse virksomheder kan komme rigtig langt ved blot at kradse i overfladen på den kunstige intelligens. Med vores workshops og en ny sikker træningsplatform giver vi de mindste virksomheder en unik og let tilgængelig mulighed for at få taget de første skridt på deres færden ind i fremtidens digitale landskab," siger han.

180 virksomheder har allerede hentet inspiration og ny viden via erhvervshusets workshops, der taler om AI i øjenhøjde og i et sprog, som har fokus på SMV'ernes konkrete brug af Chat GPT, CoPilot og lign. i forretningen.

En af dem er Midtfyns Bryghus, der bl.a. er begyndt at bruge AI til at tjekke grammatik i hjemmesidetekster:

For et lille bryghus som vores er det svært at finde ud af, hvor man skal tage fat i forhold til kunstig intelligens. Vi ved, at AI er kommet for at blive, men det kan godt virke uoverskueligt, og derfor sætter vi os stille og roligt ind i det allerede nu. Efter kurset hos Erhvervshus Fyn fik vi en grundlæggende viden om AI og idéer til, hvordan vi kan bruge det i vores virksomhed. Vi arbejder stadig kritisk med AI og stoler ikke blindt på det, der bliver produceret, men det hjælper os i visse opgaver, f.eks. med idégenerering," fortæller Sara Lynn Szweda, der står for marketing hos det midtfynske bryghus.

Indhold er hentet

Fakta om Digitaliseringsbarometeret

  • Tager temperture på digitaliseringen blandt 396 fynske virksomheder på tværs af brancher og størrelse inden for SMV-segmentet (0-250 ansatte)
  • Måler graden af digitalisering ved otte processer og funktioner, som virksomhederne skal vurdere på en 5-punkts-skala fra "slet ikke" til "i meget høj grad" om de har digitaliseret. ​En proces/funktion, hvor virksomheden svarer i høj grad eller i meget høj grad, betegnes som højt digitaliseret.
  • Blev gennemført på tilsvarende vis i 2022, 2020 og 2018.
  • Indsamlingen af data fandt sted i november og december 2024
  • Find hele Digitaliseringsbarometeret her