Få adgang til at følge indhold, og få besked, når der er nyt og opdateret indhold, som er relevant for dig.
Indhold er hentet
Case
Store mænd fra hele landet handler på Langeland
XL Tøj på Langeland fik trimmet sine onlineaktiviteter med hjælp fra Erhvervshus Fyn, og nu står endnu flere kunder i kø i cyberspace. Den fysiske butik kan lukke ned kl. 14 næsten hver dag, der er ansat en ekstra medarbejder til at give den gas på sociale medier, og manden bag det hele kigger ind i en langt bedre bundlinje.
Indhold er hentet
Jesper Skovhus lytter aldrig selv til Tobias Rahim og Andreas Odbjerg, men lagerbygningen i Rudkøbings industrikvarter, hvor han driver sin tøjforretning, leder alligevel tankerne hen på monsterhittet ”Stor mand”. Her er der nemlig plads til, at mænd med ekstra højde og drøjde kan ekvipere sig, uden at noget strammer over brystet eller stumper på ærmerne.
Jesper Skovhus er selv en stor mand, og butikken, hvor skjorterne går fra str. 2XL– 8XL, og bukserne fås med en livvidde op til 2 meter, er en gammel drøm, der blev realiseret for snart 20 år siden.
Da jeg startede XL Tøj var der stort set ingen, der exelerede i tøj til store mænd. Jeg kendte alt for godt følelsen af at gå ind i en tøjbutik, hvor man blev mødt af en mager, småvranten fyr, der fremviste et meget begrænset udvalg af håbløst gammeldags tøj. Det hele var blåt, sort og gråt, og en polo kostede spidsen af en jetjager, hvis man overhovedet var så heldig, at der var noget, som kunne passe, fortæller Jesper Skovhus, der dengang var fællestillidsmand på Fyens Stiftstidendes trykkeri.
På den baggrund blev den nu 700 m2 store forretning i Jespers hjemstavn på Langeland født. Og de store mænd i det sydfynske tog godt imod initiativet fra start, hvor både websalget og det fysiske salg foregik hjemme fra stuerne i familiens nedlagte landbrug. Da også soveværelset var ved at drukne i kasser med t-shirts, synes hans kone dog, at tiden var kommet til, at biksen skulle flytte hjemmefra. Det blev i første omgang til en årrække i DLGs lokaler på Nørrebro, og i 2018 rykkede de store tekstiler ind i lagerbygningen på Ellehaven 4B.
Uvildig inspiration og værn mod dyre fejl
Det har dog kostet mange og ensomme arbejdstimer for den 46-årige trykker undervejs, og da onlinesalget i takt med den stigende konkurrence begyndte at vige lidt, ønskede han at blive bekræftet i, at det han gjorde, var godt nok. Ambitionen om at imødekomme kunder i hele landet ville Jesper Skovhus nemlig gerne fastholde, og en formiddag besluttede han sig for at tage fat i Erhvervshus Fyn.
Allerede for 12 år siden begyndte der at poppe en del flere butikker op på nettet med de store mænd som målgruppe, og selvom det gennem hele perioden er lykkedes os at vækste, viste det sig, at der var plads til forbedring i måden, vi gør opmærksomme på os selv i mængden, fortæller tøjmanden.
Med Erhvervshusets hjælp fik XL Tøj for godt et år siden kigget sin webshop og onlinemarkedsføringen efter i sømmene. Det resulterede bl.a. i øget annoncering og et skift af den leverandør, der lavede hans søgemaskineoptimering.
Der er rigtig mange penge at spare, og jeg kunne have sparet endnu flere, hvis jeg ikke havde lavet samtlige rookie mistakes. Fra starten da jeg lavede forretningen, var der ikke et tilbud som Erhvervshus Fyn, siger Jesper Skovhus, der bl.a. husker, hvordan han engang smed 30.000 efter en såkaldt SEO-ekspert, der ikke gjorde meget andet end at skrive ordet ”t-shirt”.
Jesper har længe ønsket sparring for ikke at stå med beslutningerne om, hvilken vej han skal gå for at udvikle sin forretning. Og han er derfor slet ikke færdig med Erhvervshus Fyn:
Det helt enestående ved erhvervshusets forretningsudvikler er, at han ikke har noget, han skal sælge, og man kan derfor være ret sikker på, at han ikke har nogle bagtanker med sine anbefalinger, siger tøjmanden, der netop har ansat den 26-årige digitale konceptudvikler og multimedie designer Maja til at tage sig af de voksende aktiviteter omkring webshoppen.
Mere tid til børnene
Balancen mellem onlinesalget og den fysiske butik er blandt de ting, der også har været under lup hos XL Tøj, og det har vist sig, at det i sidste ende giver den sundeste og mest profitable forretning for den garvede tøjmand og familiefar at holde lukket på Ellehaven 4B efter kl. 14. Det har bl.a. givet ham mulighed for at opfylde ønsket om at være mere sammen med sine børn.
Til gengæld kommer der snart et helt nyt og spændende initiativ på Facebook fra prøverummet i Rudkøbing.
Ja, jeg er squ spændt på, om det er noget, de store mænd er med på, men Carsten (Andresen, forretningsudvikler hos Erhvervshus Fyn red.) siger, at vi skal prøve det af, så nu får det et skud, griner Jesper Skovhus, der endnu ikke vil afsløre præcist, hvad planerne går på.
Det er fedt at få lov at hjælpe forretninger som Jespers godt på vej i onlineuniverset, der udvikler sig så hurtigt. Det handler jo hele tiden om at udnytte sine ressourcer mest smart og effektivt, siger Carsten Andresen.
Og når det så samtidig kan være med til både at skabe bedre bundlinje, et mere balanceret arbejdsliv og et spritnyt fynsk job, er det jo ekstra godt.
Hverringe Gods har hele tiden øje for udvikling af nye forretningsområder og bruger Erhvervshus Fyn som løbende sparringspartner.
Læs mere om hvordan Hverringe Gods har fået hjælp fra Erhvervshus Fyn
The Organic Crave vil have ny økologisk snack ud i hele verden
Hos Odenseanske The Organic Crave tør man godt tale om en mindre revolution på fødevareområdet. De er nemlig i færd med at udvikle økologiske snacks lav på sukker, som de gerne vil brede ud til hele verden. Gennem Spirene Fødevaroplevelser' fra Erhvervshus Fyn har The Organic Crave fået eksperthjælp til en international branding- og markedsføringsplan.
Læs mere om hvordan The Organic Crave har fået hjælp fra Erhvervshus Fyn
Pressemedarbejderne: Sådan bliver du interessant for medierne
Hvad er en god historie fra din virksomhed? Og hvordan får du kontakt til en journalist eller et medie, der er interesseret i at fortælle den?
Læs hele artiklen
Direktør: Jeg søger muligheden, hvis den er der!
Why – How – What! Det er de tre ord, der altid ligger i baghovedet på direktør Peter Rosendahl fra Koppenbjerg Emballage A/S fra Haarby, når han bliver kontaktet af medier, der vil have ham til at medvirke i en historie.
Læs hele artiklen
Digitaliseringen slår rødder på Herrens Mark
Fynske Herrens Mark har vundet priser for sine naturprodukter og opnået flotte forskerresultater. Nu får den digitale udvikling væksten til at gro endnu stærkere.
Læs mere om hvordan fynske Herrens Mark har fået hjælp af Erhvervshus Fyn
Sådan slipper du af med dine digitale hovedbrud
Hvad f… er digitalisering? Og hvordan skal jeg overhovedet komme i gang? I Erhvervshus Fyn er det i disse år en af vores vigtigste opgaver at hjælpe virksomheder på vej med digitaliseringen. Vi indsamler viden og ekspertise og gør den tilgængelig for virksomhederne.
Giv mig gode råd
Virksomheder glemmer, hvor vigtig deres website er
Alt for mange virksomheder får ikke tilstrækkeligt ud af deres website, der mest af alt har karakter af en passiv online-annonce. Som virksomhed er det værd at overveje, hvad ens website skal kunne.
Læs mere om hvordan du får mere ud af dit website
Find din stemme på de sociale medier
De fleste virksomheder er i dag på de sociale medier, men alligevel kæmper mange med at finde ud af, hvordan de får effekt af indsatsen.
Lykken og entusiasmen lyser ud af de tre fynske iværksættere fra den nyskabende konfektproducent Bælg. Udviklingen af den helt rigtige smag med hjælp fra Erhvervshus Fyns tilskuds- og udviklingsprogrammer har nemlig resulteret i, at de har fået en vigtig investor med ombord i Løvens Hule. Nu vil de ud i hele verden med fremtidens plantebaserede konfekt.