32-årige Jeppe Vadgaard og 38-årige Rafael De Souza Andersen kender begge gamet med at starte og drive virksomhed. Jeppe Vadgaard har sammen med en kompagnon kørt en økologisk chilifarm i Seden ved Odense, mens Rafael De Souza Andersen tilbage i 2007-2012 stod bag en økologisk fødevarevirksomhed, som importerede produkter fra Amazonas.
Det sidste halve år har de arbejdet på opstarten af en ny virksomhed. De har samtidig allieret sig med Carl Bjarne Mikkelsen, en kendt skikkelse i fødevareerhvervet, som medstifter. I den unge virksomhed tør de godt tale om intet mindre end en revolution på fødevareområdet. De er nemlig i færd med at udvikle økologiske snacks lav på sukker.
- Her er et stort hul i markedet. Produktet findes simpelthen ikke. De nuværende produkter, fx økologiske raw bars, er fyldte med frugtsukker, og det kan for mange være problematisk. Der er i den grad brug for et sundt og bæredygtigt alternativ, siger Rafael De Souza Andersen, CEO i virksomheden.
Det er lykkedes The Organic Crave at hente økonomiske midler til hele produktudviklingen. Den nationale fødevareklynge Food & Bio Cluster Denmark og Innovationsfonden har tilsammen medfinansieret op mod en million kroner, så de har kunnet udvikle fire grundingredienser, som skal bruges til fremstilling af de søde og salte snacks, som The Organic Crave vil udvikle.
- Vi forventer at ramme markedet i maj 2021 med de første snacks. Vi starter i Danmark, men det her er tænkt globalt fra starten, siger Rafael De Souza Andersen.
Planen til at erobre verden
I kraft af deres baggrund som iværksættere, har de en viden om, hvordan man skaber en skalerbar virksomhed, som i udgangspunktet retter sig mod verdensmarkedet.
Det lykkedes dem tilmed at blive en del af programmet Spirende Fødevareoplevelser, og det har været en stor hjælp i forhold til den internationale satsning.
- Vi fik mulighed for at få en ekstern ekspert ind, som har hjulpet os med at skabe en international branding- og markedsføringsplan. Det betyder, at vi er skarpe på, hvordan vi skal sælge vores produkt ind i de rette kæder, siger Jeppe Vadgaard, COO og online- og markedsføringsekspert i The Organic Crave.
Gennem Erhvervshus Fyn har The Organic Crave også fundet vej til de to nationale fødevareprogrammer SMV:Food og SMV:Food Innovation. Gennem SMV:Food skal de have lagt en strategi for online-vækst, mens de med SMV:Food Innovation udvikler en ny banebrydende ingrediens i samarbejde med en anden partnervirksomhed og videninstituton.
- De forskellige programmer har skabt et helt fantastisk udgangspunkt for vores virksomhed. Vi har ikke bare fået medfinansiering men også en knowhow og sparring, som er uvurderlig, siger Jeppe Vadggard.