Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Artikel

Det skal du huske, hvis du vil digitalisere, så det skaber værdi

Danmark skal være verdens bedste til at udnytte digitale muligheder og ny teknologi. Danmark skal være førende inden for digitalisering. Digitalisér eller dø!

Indhold er hentet

Af Carsten Andresen, forretningsudvikler med speciale i digital markedsføring

Vi hører det overalt. Fra politikere, topchefer og branche- og erhvervsfremmeorganisationer der alle er enige om, at vi skal digitalisere Danmark og dansk erhvervsliv. Og de store ambitioner giver da også mening i en tid, hvor landegrænser ikke er en begrænsning, verden er blevet digital og det potentielle marked er globalt. Konkurrencen er hård, og fremtiden tilhører de digitale!

Midlet, ikke målet

Men inden vi ophøjer digitalisering til løsningen på alt, så er det vigtigt, at vi husker, hvad digitalisering egentlig er, hvis en digital omstilling skal skabe værdi:

Digitalisering er et redskab!

Digitalisering er ikke en sandhed og digital omstilling af en virksomhed er ikke i sig selv noget værd. Det er midlet, som skal understøtte, at virksomheden går fra én markedsposition til en anden. Målet derimod skal være, at virksomheden opnår vedvarende konkurrencemæssige fordele ved at investere tid og penge i den digitale omstilling, og for at kunne opnå dette, skal omstillingen styrke to indsatsområder:

Kunderne skal opleve, at virksomhedens tilbud er mere relevante end konkurrenternes
Virksomheden skal differentiere sig i forhold til konkurrenterne
Dette skaber en oplevet merværdi for kunderne og er på den måde med til at skabe den konkurrencemæssige fordel for virksomheden.

Indhold er hentet

Lav en strategi for din digitalisering

Men hvad kræver det at omstille sin virksomhed digitalt, så det skaber værdi?

STRATEGI er svaret.

Erhvervshus Fyn og Erhvervshus Sydjyllands nyeste undersøgelse af de syddanske virksomheders digitaliseringsgrad, Digitaliseringsbarometer 2020Download , viser tydeligt, at virksomheder med en nedskrevet digital strategi klarer sig bedre end dem uden. 61% af virksomhederne med en omfattende digital strategi har en høj digitaliseringsgrad mod 15% blandt virksomhederne uden en nedskrevet digital strategi. Årsagen er, at en strategi (hvis den anvendes korrekt) er med til at sikre, at virksomheden altid er på vej i den rigtige retning med sine digitaliseringsprocesser og ikke fortaber sig i digitalisering af forretningen for digitaliseringens egen skyld.

Virksomheder med digital strategi digitaliserer bedre

Indhold er hentet

Samtidig viser undersøgelsen, at hele 80% af de syddanske virksomheder ikke har en nedskrevet digital strategi.

Langt de fleste virksomheder peger på, at det er mangel på ressourcer, kompetencer og viden, der er de væsentligste barrierer i forhold til deres digitale omstilling, og en stor del af virksomhederne vurderer også manglende finansiering som en væsentlig hindring.

Men trods de forskellige barrierer, kan det svare sig at have en strategisk tilgang til den digitale omstilling. I en midtvejsevaluering af vækstprogrammet Digital Omstilling – Strategi for Digitalisering blev de deltagende fynske virksomheder spurgt til effekten af deres deltagelse i programmet.

Nogle af svarene lød:

Virksomhed A
“Forløbet har klart givet os den fornødne strategi for at kunne iværksætte vores digitale ønske og mål for virksomheden, hvilket vi er godt i gang med at implementere. Så jeg vil anbefale andre at få lavet en strategi for at få et langt bedre overblik over, hvilke indsatsområder man skal fokusere på og i hvilken rækkefølge.”

Virksomhed B
“Projektet er en oplagt måde at få finansiering til helt fundamentale strategiske overvejelser. Projektet har ydermere været med til at skabe commitment og merværdi (pga. kompetent sparring og rådgivning), som vi ikke nødvendigvis havde opnået ved egen gennemførelse af projektet.”

Virksomhed C
“Det største udbytte af deltagelsen er formentlig, at digital transformation bliver sat på den strategiske dagsorden og løbende bliver sikret fremdrift via ekstern involvering. Det gør det 'legalt' at prioritere indsatserne og arbejde på det konsekvent. Det er en lang og tidskrævende proces, men den er nødvendig. Det vil uden tvivl øge kompetencerne i organisationen, men først og fremmest har det flyttet fokus - og forventninger -til den digitale agenda. Organisationen begynder langsomt at 'tænke' digitalt. Det er en forandring jeg ikke er sikker på, vi selv kunne have sikret uden ekstern involvering.”

Skal vi hjælpe dig videre?

Hos os i Erhvervshus Fyn får du gratis og uvildig sparring på din virksomheds digitaliseringsmuligheder. Sammen ser vi på, hvor I opnår de største gevinster, og om vores finansieringsprogrammer kan hjælpe jer i mål med jeres digitale ambitioner.

Tag fat i mig eller ring på 70 23 55 15 hvis du vil have hjælp til at udvikle din forretning i en mere digital retning.

Kontakt Carsten Nordhøj Andresen for en dialog omkring dine behov og muligheder for digitalisering

Støttet af:

Indhold er hentet