Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Digitaliseringsbarometer

Over halvdelen af de fynske virksomheder har nu en betydelig grad af digitalisering indlejret i deres forretning. Det kan Erhvervshus Fyns nyeste Digitaliseringsbarometer 2024 vise. Vi præsenterer et indblik i de seneste to års digitale udvikling – og samtidig kan man dykke ned i de mere langsigtede tendenser, der rækker tilbage til 2018, hvor Erhvervshuset første gang tog temperaturen på virksomhedernes forhold til digitale forretningsløsninger.

Indhold er hentet

Digitaliseringsbarometer 2024 kan konstatere, at fynske SMV’er løfter det digitale bundniveau, men tøver med AI.

Der er sket klare men beherskede fremskridt i digitaliseringen blandt SMV’erne på Fyn, men lidt under halvdelen tøver dog stadig - især med kunstig intelligens.

Hele 42 procent af virksomhederne angiver, at de stort set ikke har kendskab til, hvilke muligheder AI har i forhold til deres drift og forretningsudvikling. Og mere end halvdelen indrømmer også, at de ikke aktivt opsøger ny viden på området. Samtidig har stadig flere virksomheder ikke desto mindre en nedskrevet digital strategi. For seks år siden var det kun en femtedel.

Hent Digitaliseringsbarometeret her:

Digitaliseringsbarometer 2024 (pdf) Download

Digitaliseringsbarometer 2022 (pdf) Download

Digitaliseringsbarometer 2020 (pdf) Download

Digitaliseringsbarometer 2018 (pdf) Download

Digitaliseringsbarometeret 2024 viser også at:

  • Det er især de små virksomheder med under 10 ansatte, der halter bagefter.
  • De mest digitale brancher er Videnservice samt Handel og transport.
  • Mangel på ressourcer og finansiering er sammen med tvivl om gevinsten de største barrierer for ikke at digitalisere mere.
  • Effekten af at investere i digitalisering gradvist opleves at aftage - måske i takt med øgede forventninger til hvad digitalisering faktisk skal og kan bidrage med?

Indhold er hentet