Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Artikel

Gode råd: Fra digital strategi til succesfuld digitalisering

I takt med den digitale udvikling, som stiller stadig større krav til at virksomheder løbende tilpasser sig, effektiviserer og udvikler deres forretningsmodeller, er der også kommet et øget fokus på digitale strategier. Men én ting er en digital strategi, noget andet er hvordan man sikrer, at den bliver til egentlig succesfuld og værdiskabende digitalisering.

Indhold er hentet

Af: Steen Nymann, forretningsudvikler i Erhvervshus Fyn med speciale i strategisk ledelse og digital forretningsudvikling 

Verden er dynamisk og den digitale udvikling buldrer i disse år derudaf. Det øger presset på virksomhedernes strategiske ledelse for hele tiden at fokusere på, hvilke digitale tiltag der skal til for at fastholde og styrke virksomhedernes konkurrenceevne.  

Hvis man vil digitalisere succesfuldt, er det stærkt anbefalelsesværdigt, at man starter med at lave en digital strategi, der skaber en logisk sammenhæng mellem digitaliseringsindsatsen og virksomhedens overordnede forretningsstrategi og synliggør, hvorfor og hvordan virksomheden ønsker at digitalisere.

En undersøgelse, Digitaliseringsbarometer 2020, foretaget af Erhvervshus Fyn og Erhvervshus Sydjylland viser, at en gennemarbejdet digital strategi giver større udbytte af en virksomheds digitale investering. Hele 74 pct. af de adspurgte virksomheder med en nedskrevet og omfattende strategi, oplever højt udbytte af investeringerne, hvor kun 33 pct. af de adspurgte virksomheder uden en formuleret og nedskrevet digital strategi, oplever det samme. 

Samme billede tegner sig, når man kigger på den fynske midtvejsundersøgelse af vækstprogrammet Digital Omstilling - Strategi for Digitalisering. Programmet giver de deltagende virksomheder sparring og screening af virksomhedens vækstpotentiale samt medfinansiering til en ekstern digital ekspert, som hjælper med udarbejdelsen af en strategi for digitalisering. Her angiver de deltagende virksomheder, at 64 pct. af deres kommende vækst kan tilskrives deres deltagelse i programmet, hvilket må siges at være til at tage og føle på. 

Så langt, så godt. Men én ting er en digital strategi – hvis den ikke eksekveres, er den kun det papir værd, som den er skrevet på. Implementering, vedholdenhed og tilpasning af strategien er alfa og omega for at opnå succesfuld digitalisering, der løbende skaber værdi for virksomheden.  

Gode råd til, hvordan du sikrer succesfuld digitalisering 

  • Beskriv virksomhedens strategiske afsæt og vision for digitalisering (det fælles mindset)  
  • Synliggør virksomhedens ledelsesmæssige engagement  
  • Involver medarbejdere og strategiske interessenter  
  • Afdæk virksomhedens digitaliseringspotentiale (de største udfordringer/gevinster)  
  • Sæt klare mål for processen og hvad I vil opnå med digitalisering (over tid)  
  • Udarbejd en digital strategi- og handlingsplan - fx med hjælp fra uvildig, ekstern rådgiver  
  • Præciser de nødvendige investeringer for igangsætning og vær parat til nye investeringer  
  • Implementer i faser, der sikrer fremdrift og overskuelighed (skal matche den interne ressourcekapacitet)  
  • Evaluer på nuværende digitale kompetencer og behovet for fremtidig rekruttering af nye medarbejderprofiler  
  • Fokuser på IT-sikkerhed (konkurrenceparameter)  

Det kan også være gavnligt at søge yderligere inspiration hos andre virksomheder (på tværs af brancher), som har digitaliseret, eller at tage fat i os i Erhvervshus Fyn, så vi kan hjælpe dig videre på din digitale rejse.  

Og sidst men ikke mindst - vær tålmodig! Gevinsten ved digitalisering opnås ikke med det samme, da det tager tid at tillære nye digitale vaner organisatorisk.

Støttet af:

Indhold er hentet